Patronen

Patronen
Gratis patroon

.

.
Mijn Etsy shop

Haak Workshop

Haak Workshop
Haak Workshops

De grote garen test




In de facebook groep, zag ik regelmatig de volgende vraag langskomen: 'Wat het verschil is tussen  het garen van Stylecraf Special DK en Scheepjes Colour Crafter?' Omdat ik ook zie dat veel haaktsters met Royal van de Zeeman werken heb ik deze ook mee genomen in mijn vergelijkend onderzoek.

Ik de filmpjes onder aan dit blog kun je een uitgebreide bespreking van de garens zien.

Hier even wat feiten op een rijtje:


Ik haakte van iedere merk 2 proeflapjes van het zelfde aantal steken en gebruikte naald 4,5. 

Hierbij bleek gelijk al dat de Royal veel groter uitwerkt dan de andere 2 garens.

Bij de Stylecraft viel op dat de steken mooi zichtbaar zijn. 

Scheepjes onderscheide zich echt door de grote zachtheid van het garen. Een hoog knuffelgehalte dus.


Was test

Voor mij is het belangrijk dat een garen wasbaar is. Uiteraard geld dit voor kledingstukken, maar ook mijn gehaakte dekens gooi ik regematig in de wasmachine.  En daarna zelfs in de droger (alleen dekens, bij vesten zou ik dat niet doen)

Ik heb dus alle 3 de lapjes mee gewassen in een wolprogramma op 30 graden met een standaard wasmiddel en wasverzachter en daarna gedroogd in de wasdroger. De resultaten zie je hieronder:

1. Scheepjes Colour Crafter: Kwam er met stip op nr.1 het beste uit. Nog zachter..... prachtig in vorm gebleven en totaal niet gekrompen.




2.Stylecraft Special DK: behoorlijk gekrompen, steken blijven wel erg mooi.



3.Royal: heerlijk zacht geworden, maar wel erg pluizig.


Veelzijdigheid in keuze: 

1. Scheepjes Colour Crafter staat ook hier op nr.1. Met een ruime keuze uit 93 kleuren en een prachtig pallet aan overlopende zachte tinten.  Bol van 100gr en een draadlengte van 300 meter voor 2,99. Prima prijs/kwaliteitsverhouding.

2. Stylecraft Special DK met momenteel 82 kleuren op de 2e plaats. Pallet heeft hardere kleuren, wat voor de liefhebbers van Olilly stlijl, Pip e.d. natuurlijk geweldig is. Ik maak hier zelf ook wel eens een uitstapje naar, maar kom toch altijd weer terug bij de pastellen en dan is hier in mijn keuze dus beperkt t.o.v. de Colour Crafter. Maar ook dit garen is met 100gr en 293 meter draadlengte, 2,75 een prima deal.

3. Royal: op internet kom ik niet verder dan 10 kleuren, niet standaard leverbaar. Dit ongemak laat zich natuurlijk wel goed maken door de prijs van 0,99 voor 100gr. en 241 meter draadlengte.



Gebruiksmogelijkheden:

Dekens: hiervoor blijft Stylecraft Special DK voorlopig mijn nr.1 keuze. Dit omdat het net iets meer body geeft dan de beide andere draden.

Kleding: Hier heeft Scheepjes Colour crafter voor mij met glans gewonnen. Zoveel heerlijke zachtheid is echt moeilijk te weerstaan.

Home en mode accesoires: Buiten de 2 bovengenoemde garens vind ik de Royal heel goed geschikt voor het maken van sjaals en kussens. Vooral projecten die niet zo vaak hoeven te worden gewassen, omdat dan de pluizigheid bij Royal toch wel snel de overhand neemt. Verder echt een prima garen.

🌸 🌸🌸
Tot zover mijn garen test. 
Uiteraard wil ik er wel bij vermelden dat het hier gaat om mijn eigen persoonlijke mening en ervaring. Die kan dus voor iedereen anders zijn.



14 opmerkingen

Sofie zei

Leuk, om je mening te lezen. Dat heb ik met katoen ook, de iets duurdere katoentjes zijn merkelijk beter dan de goedkope die je in een gewone winkel ook terug kan vinden. Daar geef ik ook liever wat meer gels aan uit.
Thx voor de duidelijke garen test!
groetjes Sofie

Miriam zei

Ik vond de garentest echt nuttig! Heb er toch wat van opgestoken! Ben nu nog met de royal bezig, maar de volgende wordt toch een ander garen!

Riet Ouwehand zei

Heel interesant om te lezen. Zelf haak ik meestal met Saskia (Wibra) een enkele x met Royal. Ik vind het materiaal van de Wibra net iets lekkerder. Ik heb 1 x mezelf getrakteerd op Stylcraft maar vond het nu niet zo bijzonder.
grtjs Riet

Monica Dulfer zei

Wat fijn dat je dit uitgetest hebt. Ik heb 2 woondekens gehaakt met de Saskia van de Wibra voordat ik " overstapte" op de coulor crafter. Wat jij ook schrijft.....vanwege de zachtheid. Fijn om te lezen dat deze ook in de was echt beter gaat dan de anderen.

marmarel zei

Wat leuk om jouw bevindingen te lezen! Mijn eerste kennismaking met de Colour Crafter was niet zo positief. Ik had de indruk dat het bij het haken al begon te pluizen (ik was met een sjaal bezig). De eigenaresse van de handwerkwinkel wasr ik Stylecraft haal, bevestigde dat zij dat ook van anderen hoorde. Misschien is de kwaliteit inmiddels verbeterd, goed om het garen nog eens een herkansing te geven. Royal werk ik ook wel mee. Ik had laatst ook een piepende bol. :-) Grappig om te lezen dat jij gehaakte projecten in de droger doet. Dat zou ik echt nooit durven!
Bedankt voor je uitgebreide review!
Groetjes, Marijke

Zusje Knus zei

Wat een super onderwerp en heb het vol belangstelling gelezen!! Ik vind dat die van stylecraft wel enorm is gekrompen!!!

Groetjes Marijke
zusjeknus.blogspot.com

Haakinformatie.nl zei

Wat leuk deze test en dat je ook een wastest hebt gedaan, want dat is natuurlijk niet onbelangrijk. Dat Stylecraft zo krimpt joh.... dat had ik niet verwacht. Ik vind Stylecraft wel goed slijtvast. Maar gezien de zachtheid moet ik toch ook een keertje de colour crafter proberen.... ik hou van zacht...
Groetjes Lisa

Ilse * BY IK * zei

Wat leuk om je testresultaten te lezen! Mooi zo'n vergelijkend "warenonderzoek".
Het garen Scheepjes Colour Crafter ken ik niet. Na jouw review ga ik deze ook zeker eens proberen.
Ilse (by-ik.blogspot.nl)

Jopie Koning zei

Ik werk veel met Stylecraft voor dekens en kussens en mijn ervaring is dat je het moet blokken na het wassen. Dan blijft het prima in model. En ik vind dat de steken bij Stylecraft veel mooier uitkomen dan alle andere acryl soorten.

Debsie2006 zei

Hoi,

Mijn complimenten met je garenonderzoek. Hier heb ik zeker iets aan! Vooral aan de was test. Ook duidelijk en overzichtelijk.

Rinske zei

Alle waar is naar wat het kost. Vind zelf de Color crafter het lekkerst omdat het zacht is en uitstekend geschikt voor het maken van baby kleding en dekens.

Me zei

vond het leuk om je verslag te lezen waarin duidelijk de verschillen en je mening te lezen is. Mijn voorkeur gaat echter uit naar stylecraft, al verschillende dekens gemaakt en worden veelvuldig gewassen doordat poezen erop liggen en is voor mij veel beter dan de colour crafter.. maar is mijn mening, alleen jammer dat deze waar ik woon niet te koop is, gelukkig bestaat er zoiets als online shoppen :-) fijne dag en veel haakplezier!

Anoniem zei

Helemaal top Wendy had het haakfilmpje van de desbetreffende garen gezien van je maar nog niet de was resultaten....
Dank je wel hiervoor......
Groetjes Gerd@

Anneke Van Der Scheer zei

Wat leuk deze test van verschillende garens. Duidelijk en en goed in beeld.
De moeite die je er voor neemt is voor de lezer interessant.
Bedankt hiervoor!